Longboards (0)

Filters

Deckbreedte

Decklengte

Type board

Doelstelling

Prijs

Merk

Meer

Wij helpen je graag met het maken van de juiste keuzen. Met meer dan 25 jaar kennis & ervaring. Een ruim assortiment en zo voor elke rijder een geschikt board. Hulp nodig? Laat het ons weten en wij vertellen je alle ins & outs over longboards en waar jij op moet letten.

Het verschil tussen Longboards en Skateboards

Vaak krijgen wij bij Onlineskateshop de vraag wat het verschil is tussen longboards en skateboards, wat logisch is gezien het beide boards zijn.

Echter zit er een heel groot verschil in, wat gemakkelijk uit te leggen is, zodat er beter een keuze kan worden gemaakt.
Een skateboard is speciaal gemaakt om mee te springen, te stunten en voor in de skateparken.
Skateboards hebben kleine en harde wielen, die heel slijtvast zijn en waardoor je laag bij de grond staat, onderstellen/trucks die heel stijf/stabiel zijn, zodat na het springen de landing stabiel is en het board niet gaat zoeken tijdens het landen en voor een achter een verhoging zodat er mee kan worden gesprongen.

Een skateboard is echter niet comfortabel om mee te rijden over oneffenheden, geeft weinig rolvermogen en is ook niet geschikt om mee te sturen. Echt gemaakt om mee te stunten. 
Om deze reden word het ook afgeraden om een skateboard te gebruiken buiten het stunten om.

Een longboard is exact het tegenovergestelde, een longboard is speciaal gemaakt voor het rijden, afstanden, snelheid, comfort, stuurvermogen en andere doelstellingen zoals Downhill, dansen, etc.

Omdat longboards worden gemaakt met grote en zachte wielen geeft dit veel meer comfort, gaat het makkelijker over oneffenheden, rolt het langer door en is de eindsnelheid ook hoger.
Naast de grotere en zachtere wielen zijn ook de onderstellen anders gemaakt wat het mogelijk maakt om te sturen zodat het ook geschikt is als vervoersmiddel.

Niet alleen zijn de onderdelen anders maar ook de plank, de plank/het deck heeft invloed op de doelstelling, waar kan deze het beste voor gebruikt worden.
Zo zijn er een verschillende type boards, downhill boards, freeride boards, dans boards, pomp -en carve boards, mini cruisers en cruisers.
Hier ook wat uitleg over de verschillende modellen.

Freeride Boards:

Free Ride boards zijn over het algemeen symmetrisch in vorm, er is geen voor of achterkant en is hierdoor geschikt voor verschillende doeleinde.
Er zijn vaak twee grote verschillen tussen de Free Ride boards, Top-Mount (TM) en Drop-Through (DT)

Een TM is een board wat de onderstellen onder de plank heeft gemonteerd en heeft hierdoor meer de nadruk op scherpe bochten, carven, slalommen en pompen.
Omdat de plank hoger van de grond staat (t.o.v. een DT) geeft dit een kortere draaicirkel en is om deze reden meer geschikt voor de eerder genoemde doelstellingen.

DT modellen zijn boards waar de onderstellen door de plank zijn gemonteerd, hierdoor sta je lager bij de grond en is de nadruk meer op afstanden, vervoersmiddel en stabiliteit.
De DT boards staan lager bij de grond (het onderstel zit door de plank i.p.v. onder de plank) en is hierdoor minder vermoeiend, de afzet is langer en hierdoor is het makkelijker om op snelheid te komen en om dit te behouden, wel is het zo dat dit type board minder scherp door de bocht gaat. Omdat de plank lager bij de grond ligt is de draaicirkel groter, het stuurt bijna net zo soepel als een TM maar zal minder scherp door de bocht gaan.

Naast het verschil in hoe de boards gemaakt zijn (TM of DT) zit er ook veel verschil in lengte, dit is vaak een persoonlijke voorkeur en heeft invloed op de stabiliteit of het draaivermogen.
Een kortere plank zal makkelijker en sneller sturen maar zal minder stabiel aanvoelen, een langere plank heeft meer ruimte tussen de trucks en geeft hierdoor meer stabiliteit maar zal een grotere draaicirckel hebben.

Cruisers (Pintails):

er zijn (o.a.) ook nog cruisers, cruisers zijn longboards die meer gemaakt zijn voor het ontspannen rijden van A naar B en voornamelijk voor bochten.

Een cruiser is altijd een Top-Mount en staat dus hoger van de grond, hierdoor is het meer geschikt voor bochten maar minder voor lange afstanden of als vervoersmiddel.
De vorm van het board is over het algemeen zo gemaakt dat er een voor -en achterkant is, omdat de doelstelling ligt bij het gebruiken van het board als vervoersmiddel zal er alleen rechtdoor mee worden gegaan.

Omdat de plank hoger staat van de grond is de afzet korter en moet er vaker worden afgezet om op snelheid te komen en om dit te behouden.
Cruisers zijn vaak gelijk in vorm maar verschillen in lengte, zoals hierboven staat vermeld is dat een persoonlijke voorkeur en heeft het invloed op de stabiliteit en de wendbaarheid.

Mini Cruisers

Mini cruisers zijn korte longboards tussen de 22" en 31" (inch) en zijn geschikt voor korte afstanden.
Door de kleine maat van de plank worden deze boards veel gebruikt voor woon -werkverkeer, het boards is gemakkelijk mee te nemen in het OV, op te bergen in kluisjes of in de gang, en heeft een korte draaicirkel zodat het makkelijk is door drukke punten te manoeuvreren.

Vaak word er gedacht dat het makkelijker is voor kinderen omdat de plank kleiner is, nu is dit niet altijd waar.
Een korte/kleine plank is namelijk ook minder stabiel en is dus moeilijker om te gebruiken.
Voor kinderen is het vaak fijner en makkelijker om naar iets langere planken te kijken, vanaf 34" (inch) en groter, dit hangt af van het postuur van het kind.

Onderdelen

Longboards hebben vaak dezelfde onderdelen maar anders in maat en afmetingen, zo bestaat een longboard altijd uit:
Trucks/Onderstellen, wielen, lagers, de plank/het deck, griptape en de schroeven, moeren en bouten om het te monteren.

Trucks/Onderstellen

De onderstellen verschillen niet alleen in de breedte maat maar ook in de graden maat, wat voor hoek er ontstaat als het ondersteel onder de plank gemonteerd word.
Deze breedte en graden maat hebben invloed op stabiliteit en op bochtvermogen, onderstellen die lager bij de grond staan zijn stabieler maar minder voor de bochten en onderstellen die hoger van de grond staan zijn fijner en gemakkelijker voor bochten maar minder stabiel.

Onderstellen zijn daarnaast ook aan te passen in stuurvermogen, dit kan door de rubbers die in het onderstel zitten aan te passen naar zachteren of hardere rubbers.
Deze rubbers worden ook bushings of coushings genoemd en zijn er in veel verschillende soorten, maten en hardheden.
Zachtere rubbers sturen makkelijker maar zijn minder stabiel en hardere rubbers voelen stabieler maar sturen minder makkelijk, deze hardheden worden gemeten met A-getallen.
Hoe hoger het getal hoe harder de rubber.

Longboard Lagers

Lagers zijn de onderdelen die in de wielen zitten en die het rollen mogelijk maken, zonder lagers is het niet mogelijk om de wielen te monteren.
Tegenwoordig zijn alle lagers dezelfde maat, 22mm buiten maat en 8mm binnen maat, ook wel bekend als een 608 lager.
Feitelijk gezien zouden dus inlineskatelagers (of step lagers, of rolschaatslagers, etc) passen in de wielen van longboards.

Nou zit er geen verschil in de maat bij de lagers maar vaak wel in de kwaliteit en het rolvermogen.
Dit word o.a. bepaald door de Abec meeting, Abec 3, 5, 7 of 9.
Nu is het niet het geval dat een Abec 9 lager altijd een betere lager is als een Abec 3, dit hangt ook af van het materiaal van de lager.

Lagers worden van metaal gemaakt maar er zit heel veel kwaliteit verschil in metaal, zo kunnen ze bij speelgoedwinkels of supermarkten producten verkopen die Abec 9 lagers hebben maar die minder zijn als een sterke Abec 3 lager.

Het Abec getal geeft aan hoe de lager gemaakt is maar niet van wat de lager gemaakt is, zo kan een goedkope Abec 9 lager sneller kapot gaan als een dure Abec 3 lager.

De Abec meting geeft dus aan met welke precisie de lager gemaakt is en dit geeft aan hoeveel speling er in de lager zit (speling tussen de binnen en buiten ring).
Zit er meer speling in de lager dan is er ook meer weerstand en kan de lager sneller slijten, veel speling creëert meer speling en opgeven moment kan de lager kapot gaan.
Ook heeft een minder precies lager meer weerstand waardoor er iets minder rolvermogen kan ontstaan.

Tegenwoordig zijn er zelfs lagers van Zwitserse precisie, deze rollen nog sneller en gaan langer mee.

Wielen

Longboard wielen zijn in een groot aantal verschillende soorten te verkrijgen, er zit niet alleen verschil in maat maar ook in breedte maat, hardheid, de kern van het wiel en het oppervlakte van het wiel.

De diameter maat van het wiel bepaald over het algemeen de snelheid en het comfort, grotere wielen rollen langer door, gaan makkelijker over oneffenheden, geven meer comfort en hebben een hogere eindsnelheid.

Maar niet alleen de diameter maat heeft hier invloed op, ook de breedte en de hardheid heeft invloed op deze factoren.
Bredere wielen worden over het algemeen ervaren als meer grip, meer comfort maar minder rolvermogen.
Door het grotere (bredere) raakvlaak van het wiel is er meer weerstand en behoud het wiel minder goed het rolvermogen, wel gaat dit nog gemakkelijker over oneffenheden, zoals tramrails e.d.

Ook heeft de hardheid invloed hier op, net zoals bij Bushings (de rubbers in het onderstel) worden ook de wielen met een A getal gemeten, hoe hoger deze meting hoe harder de wielen en hoe lager deze meting hoe zachter het wiel.
Zachtere wielen bieden meer grip en controleren maar zullen sneller slijten en remmen meer af, hardere wielen rollen langer door meer bieden minder grip en comfort.

Wie zien ook verschil bij wielen hoe deze aan de oppervlakte zijn, sommige wielen zijn heel glad (dit is meer standaard) waar andere vrij ruw zijn, de ruwe wielen worden "pre-gripped" genoemd en worden gebruikt o.a. voor het sliden en rijden, een soort multi wiel.
Deze ruwe wielen zijn wel minder comfortabel en bieden minder grip maar juist om deze reden zijn ze ook te gebruiken voor het sliden met de boards.

Als laatste kan ook de kern varieren van het wiel, zo zijn er wielen met center-set, side-set en off-set cores/kern.
Een center-set betekend dat de kern in het midden van het wiel zit en dat het wiel op twee manieren gemonteerd kan worden, een off-set betekend dat de kern net naast het midden zit en dat deze voor een deel over het onderstel valt en side-set betekend dat de kern helemaal aan de buitenkant van het wiel zit zodat deze niet over het onderstel heen valt.

Dus niet alleen de plank heeft invloed op de doelstelling maar ook het wiel, word er meer afstanden mee afgelegd, dan is groter vaak fijner of word er juist mee ge-slide, dan is kleiner en harder juist fijner.